Brugbar feedback handler om at spørge rigtigt

/ september 22, 2020/ Blog: Verden ifølge Vesterberg

Jeg har lige talt med en forfatter, der nærmer sig det sidste punktum i sit bogprojekt, og snart er klar til at få feedback. Vi talte om, at kritik kan være guld værd, men man skal vælge de rigtige kritikere, og vide, hvad man vil have svar på. Og ikke mindst: spørge på den rigtige måde.

I en artikel som jeg skrev for Forfatterforeningen for en del år siden fortæller bestsellerforfatteren og ledelsesekspert Christian Ørsted om åbenhed i bogprocesser og hvordan han bruger sociale medier og inddrager læserne. Vi fandt frem til følgende gode råd, som jeg lige fik lyst til at dele. Kan også bruges af andre end forfattere  Hele artiklen finder du i linket herunder.

  • Læg ikke hele manuskriptet ud. Bed om hjælp og send et kapitel eller to til gennemlæsning hos interesserede. Bed dem evt. fokusere på afsnit, du er i tvivl om.
  • Brug evt. en særligt udvalgt gruppe af følgere, du kender godt og respekterer fagligt.
  • Gennemtænk spørgsmål grundigt. Undgå at spørge, hvad læserne synes eller kan lide. Spørg hellere hvad de tænker – og vurder, om det passer til din hensigt. Spørg så konkret som muligt: Hvad får den her forside dig til at tænke på? Hvem henvender denne forside sig til?
  • Sæt en ramme. Fortæl, at det er sparring og indsigt, du har brug for. Og hvad du vil bruge svarene til.
  • Lad være med at spørge om noget, du egentlig ikke ønsker svar på. Eller hvis du ikke har tænkt dig at bruge svarene til noget. Undgå markedsføringstricks.
  • Brug tid på at oversætte svarene til noget brugbart. Hvad er det egentlig, de siger?
  • Vær forberedt på, at du kan få svar, du ikke har lyst til at få. Vurder også, om du er i stand til at rumme det. Måske er det for sårbart at åbne op midt i arbejdsprocessen.Tag ikke kritikken personligt. Hvis du i virkeligheden helst vil bekræftes, så vælg en anden metode. Du kan ikke styre, hvad læseren siger.Husk: De fleste mennesker er høflige væsner, der hellere vil bekræfte end kritisere. Ros er dejligt, men ikke så brugbart. Læserne køber som regel en bog, fordi de kan lide bogen. Ikke, fordi de kan lide forfatteren.

Link til hele artiklen trykt i forfatterforeningens medlemsblad “Forfatteren
I år har forfatteren Christian Ørsted iøvrigt samlet feedback ind til en ny bog, der udkom i sommer “Fatale forandringer “

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*