Medarbejderen har de gode historier. Ikke kommunikationsafdelingen.

/ september 9, 2020/ Blog: Verden ifølge Vesterberg

Hvis jeg var leder af en stor virksomhed eller organisation, ville jeg sende alle medarbejdere på lynkursus i kommunikation. Det kan nemlig godt betale sig, at alle i organisationen er i stand til at opdage en god historie. Især hvis de også ved, hvad de skal gøre med den bagefter og hvorfor små positive historier kan have stor værdi for virksomhedens markedsføring.
Man kan have en her hær af højtudannede kommunikationsfolk, men det er sjældent dem, der har adgang til de virkelig gode historier i en virksomhed. Det er medarbejderne. Alle de mennesker der står med hænderne nede i arbejdet og møder kunderne ansigt til ansigt. 

Pip i øjet

Som for eksempel forleden dag, hvor jeg købte solbriller i en større dansk optikerkæde. Den venlige medarbejder og jeg faldt i snak, og jeg fortalte, hvordan butikken havde været med til at redde mit syn. En dag i august sidste år gik jeg spontant og helt tilfældigt ind i butikken, og fik en synsprøve. En udvidet synsprøve med sundhedstjek, hvor man bl.a. får målt trykket i øjet. Jeg anede ikke engang, at vi har sådan et, men det har vi. Da jeg sad i stolen foran den maskine, der måler trykket i øjet, blev optikeren pludselig meget stille. Og alvorlig. For at gøre en lang historie utrolig kort, viste det sig, at jeg gik rundt med et tårnhøjt tryk i mit øje, og en uopdaget diagnose på medfødt grøn stær. Pip i øjet.

Det kunne jeg have gjort i årevis uden at opdage det. Et højt tryk i øjet skader synsnerverne, men hjernen er så god til at kompensere for det manglende syn, at mange opdager det for sent. I sidste ende kan man miste sit syn og blive blind af det.

Det gjorde jeg heldigvis ikke. Jeg fik en akut tid hos øjenlægen, og var pludselig patient på Rigshospitalets øjenklinik i Glostrup. To vellykkede øjenoperationer og seks måneder senere stod jeg der igen i butikken. Den flinke medarbejder og jeg talte om, at jeg havde været meget heldig, og at optikerkæden gjorde meget for at gøre kunderne opmærksomme på muligheden for at få et sundhedtjek. Jeg betalte for min solbriller, og medarbejderen lovede at hilse optikeren mange gange og sige tak.

Da jeg gik gennem byen med mine solbriller i tasken, slog det mig, at denne landsækkende optikerkæde lige var gået glip af god historie. En positiv casehistorie der kunne være tusindvis af markedsføringskroner værd. Tænk hvis medarbejderen havde sagt:
“Har du noget imod, at fortælle den historie til vores kommunikationsmedarbejder?
De elsker at fortælle den slags positive historier på sociale medier, i pressen og nyhedsbreve. Så vi kan få fortalt vores kunder, at de kan få et sundhedstjek hos os. Og at det kan gøre en stor forskel.”

Sådan tænker medarbejderen selvfølgelig ikke af sig selv. Det gør hun kun, hvis nogen fortæller, hvordan hun kan bidrage til virksomhedens kommunikation og markedsføring. At hendes nærvær, opmærksomhed og evne til at skabe et personligt møde med kunden kan have afgørende betydning for virksomhedens kommunikation, og dermed også for dens succes. Det hele handler om at kunne se en god historie. Også hos optikeren.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*