Søges: robust medarbejder. Haves: Stressramt virksomhed

/ september 8, 2014/ Blog: Verden ifølge Vesterberg

Der har sneget sig et helt nyt ord ind i stillingsannoncerne. Engang skulle man bare være dygtig, veluddannet, have mange års erfaring og være ung på samme tid. Man skulle måske også være en lille smule forandringsparat, samarbejdsvillig, kreativ og i stand til at have flere bolde i luften. Som man siger….. Nu skal man altså også være….robust.

Som for eksempel her i et tre tilfældigt udvalgt jobannoncer:

4691885-biz-medarbejder-pix“Du er en holdspiller med en robust personlighed, der har en positiv “can-do” holdning til hverdagen og til forandringer.” 

“Som person er du struktureret, opfølgende og nærværende. Du er robust, selvstændig, beslutningsstærk og klarer stressende situationer med et smil. Du ved, at samarbejde på tværs af organisationen er nøglen til succes, og arbejder derfor med afsæt i samarbejde og positive relationer til dine kolleger.”

“Dette kræver at du er robust både fysisk og psykisk og kan balancere mellem forskellige interesser og arbejder grundigt, struktureret og i respekt for deadlines.”

For det første ved jeg ikke rigtig, hvad en positiv “can do” holdning er for noget, men jeg tror heller ikke, jeg har lyst til at arbejde et sted, hvor man skal have sådan en. Ligesom jeg helst selv vil bestemme, hvor meget jeg skal smile, mens jeg er på arbejde.  Nå, men man skal altså ikke bare være i godt humør, man skal åbenbart også være robust. Der er selvfølgelig stillinger, hvor det er en nødvendig kvalifikation. Som fængselsbetjent i Vridsløselille for eksempel eller Social- og sundhedshjælper. Den slags kræver i den grad robusthed – og en hel masse andet. Men betegnelsen bliver brugt indenfor alle mulige fag  fra HR konsulent til butiksassistent. En simpel søgning på ordet robust på sitet Jobindex.dk giver i skrivende stund  599 hits.

For mig er det en advarsel – på flere måder. Når jeg læser ordet robust i en stillingsannonce er min første tanke: Pas på! Folk falder konstant om af stress i den virksomhed, og nu MÅ de bare have nogle medarbejdere, der kan tåle mosten. Det bliver ikke mig. Og helst heller ikke nogen jeg kender. Hvis en virksomhed lider under mange stresssygemeldinger, handler det som regel ikke om medarbejdernes robusthed, men om dårlig ledelse eller for stort arbejdspres. Min næste tanke er: Stress er nu så stort et samfundsproblem at modstandskraft mod stress i sig selv er en kvalifikation.

For mig at se er ordet robust et uheldigt udtryk at bruge i en stillingsannonce. For hvad nu hvis den nyansatte medarbejder, der blev ansat på sine gode robusthedskvalifikationer, pludselig ikke er så robust alligevel? Hvad nu hvis han begynder at sove dårligt om natten, får hjertebanken og pludselig falder om på sin kontorstol? Vil han gå ind til chefen og sige:”Jeg har det faktisk ikke så godt. Jeg er bange for, at jeg er ved at få stress.”
Vil hans kollega tale åbent om dengang, hun var sygemeldt? Eller vil hun bøje nakken og holde sin kæft med at hun heller ikke altid har været robust?
Vil virksomheden sætte fokus på stress, uddanne stresskonsulenter blandt medarbejderne eller på andre måder signalere at stress er et fælles problem – og ikke alene et personligt problem? Vil det være med til at skabe mere åbenhed omkring stress – og plads til også bare at være et menneske? Nej, det tror jeg ikke. Tværtimod.

P.S: Skulle nogen alligevel føle sig fristet til at søge de omtalte stillinger: Held og lykke med det. Og pas RIGTIG godt på dig selv!

Læs meget mere om stress i min interviewbog: Hvordan jeg kom gennem stress – og blev klogere af det.  Tilmeld dig bloggens nyhedstjeneste oppe i højre hjørne. Du er også velkommen til at kommentere, like eller dele. Tak fordi du læser med.